fredag 1. oktober 2010

Bok: "13 gode grunner" av Jay Asher

"13 gode grunner" er urovekkende lesing. Hvorfor tar et ungt menneske sitt eget liv? Bokas forteller, Clay Jensen finner en dag en eske med kassetter på trappen da han kommer hjem fra skolen. Kassettene er spilt inn av Hannah Baker, ei jente som tok livet sitt 14 dager tidligere. "Jeg håper du er klar, for jeg skal fortelle deg livshistorien min. Eller: hvorfor livet mitt tok slutt. Og hvis du hører på disse kassettene, er du en av grunnene." Med kassettene følger et kart og klare instrukser for hvordan kassettene skal sendes videre.

Clay fortviler. Han kan ikke skjønne hvorfor han er én av grunnene, men samtidig tvinges han til å høre på, og i et hektisk døgn følger vi Clay - og Hannahs historie fram til den dagen hun velger å avslutte sitt eget liv. Ikke alle 13 grunnene er like åpenbare, noen overtramp er grovere enn andre, men det er lett å forstå at Hannah i sitt hode drives mot det uungåelige - for henne. Samtidig blir vi som lesere påminnet den ubehagelige sannheten om hva vår oppførsel og våre bemerkninger kan føre med seg. Ungdomstida er på alle måter en skjør tid, perspektivene blir ofte forvrengte og verden sort eller hvit.

Jeg tror "13 gode grunner" er ei bok som vil berøre mange, og at det er ei bok som godt kan brukes til videre diskusjoner i klasserommet. Du kan på ingen måter stille deg likegyldig til historien som fortelles.


5 kommentarer:

  1. Ingrid - skolebibliotekar6. oktober 2010 kl. 09:42

    Flott at du anmelder denne boka! Den er utrolig viktig - og på skolen jeg jobber skal den leses høyt i alle klasserom. På tide at rappkjefta ungdommer forstår at slengbemerkninger og hersketeknikker kan få alvorlige konsekvenser for andre!

    SvarSlett
  2. Hei, Ingrid!
    Det er jeg glad for å høre. Jeg venter spent på flere anmeldelser selv, jeg fant ikke noen da jeg skrev denne, men det ER ei viktig bok!

    SvarSlett
  3. Fin anmeldelse. Jeg likte også godt denne boken og har skrevet om den på bloggen min.

    SvarSlett
  4. Så flott anmeldelse. Denne boken har jeg hatt lyst å lese lenge, virker som en ekte tankevekker.

    SvarSlett
  5. HEI! Mitt navn er Kristine og jeg har selv lest boken. Jeg lurer på hva du tror forfatteren ville fortelle med boken?
    Kristine

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!