tirsdag 13. januar 2009

Hva leser De nå?

På tide med en oppdatering av de leste bøkene siden sist. Fikk ikke lest så mye i juleferien som planlagt, men slik er det jo alltid! Tida strekker rett og slett ikke til. Men altså. Juleferielitteraturen. I år (eller egentlig i fjor) ble det mest krim, og litt chicklit. Samt en høydare på slutten av året.

Mons Kallentoft: Midtvinterblod

Dette er sikkert en forfatter vi kommer til å høre mer fra(altså oversatt til norsk) Kallentoft tar opp den nordiske krimarven på en fin måte, men har absolutt sin egen skrivemåte og tilnærming. En naken mann blir funnet hengende i et tre ute på den svenske landsbygda. Offeret er tappet for blod, og drapet ser ut til å være utført på en rituell måte. Spennende var det, selv om Dagbladets anmelder kaller boka selvhøytidelig.




Cathleen Schine: Hund, han og henne i New York

Handlingen finner sted i et tilfeldig nabolag i New York. Her finner vi søte, sympatiske og til tider litt forvirrede personer, som hver på sin måte søker en mening med livene sine. Fellesnevneren er selvfølgelig hund! Judy forelsker seg i den kjekke Everett, som på sin side forelsker seg i hunden til Polly, mens Polly mest av alt er bekymret for broren George sitt kjærlighetsliv. Her er det mange sympatiske karakterer, og de som tilfeldigvis har lyst på hund, får ikke mindre lyst på en etter å ha lest denne boka!


Henning Mankell: Kineseren

Denne boka er vel snarere en thriller enn krim, spennende er den i alle fall, selv om det glipper et par ganger. Det starter spennende nok. En fotograf kommer kjørende til en svensk landsbygd, han har satt seg fore å fotografere fra ulike miljøer rundt omkring i Sverige. Da han kommer dit, oppdager han at omtrent alle bygdas innbyggere er drept på en svært bestialsk måte. 18 i tallet, for å være helt presis. I Helsingborg sitter dommerBirigitta Roslin og leser om drapene. Hun oppdager tilfeldigvis at hun er i familie med to av de drepte, og setter kursen avgåde nordover. I løpet av et par dager gjør hun noen merkverdige oppdagelser omkring drapene som kan knyttes til Kina, og dermed er opprullingen i gang...


Selma Lønning Aarø: Venstre hånd over høyre skulder

Gode forfattere vever tråder og gjør at du blir så nyskjerrig på akkurat disse trådene at du bare må lese til det er slutt. Dette er en slik bok. Her fortelles mange sterke historier, om mange mennesker, alle med en tilknytning til hverandre. Helen og elskeren Simon som blir overkjørt i begynnelsen av boka. Den forsømte datteren Elvira og pappa Simon. Alma og ektemannen Simon. Georg og Marta. Alle med hver sin skjebne, hvert sitt liv. Rørende og stillferdig på samme tid. Må leses!




Hva leste dere i juleferien?

6 kommentarer:

  1. Hei,

    Kan melde at jeg leste Engelens spill av Carlos Ruiz Zafón i jula. Herlig språk, men litt crazy og mørk historie etter min smak. Nå er jeg i gang med mine fem britiske chick lit-bøker kjøpt for 10 kr hver, myyye mer lettbeint og underholdende ;)

    Takk for din kommentar hos meg! Jeg kan bekrefte at vinduet har fått en rullegardin og et par lyserosa panelgardiner. Funker greit i et rom med mye visuelt støy av typen Disneyprinsesser...

    Bloggen din er ny for meg, men her skal jeg lese meg tilbake og bli "kjent" med dere :)

    SvarSlett
  2. Hei igjen!
    Å, den har jeg også lyst til å lese! Leste "Vindens skygge" med stor glede, så nå fikk jeg en fin påminnelse! Og løsning med panelgardin/rullegardin skal testes ut! Jeg kommer også til å følge din blogg, liker den kjempegodt! :)

    SvarSlett
  3. Hmm, i jula tror jeg at jeg leste mest blogger og tv-program... Men det teller kanskje ikke? ;o)

    SvarSlett
  4. Heidi!
    Blogger teller som lesing, programblad derimot, er jeg litt mer usikker på.. :)

    SvarSlett
  5. Jeg leste faktisk, Venstre hånd over høyre skulder i julen, den er som du sier veldig bra om noget spesiell.
    Dernest leste jeg Syndens Høst i 2 bind av Marius Gabriel for annen gang - det er ca. 10 år siden jeg sist leste den og den var om mulig enda bedre annen gang.

    SvarSlett
  6. Den har jeg aldri lest, så da får jeg kaste meg over den ved en senere anledning. Takk for tipset!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!