onsdag 4. august 2010

Bok: "Alene sammen" av Abraham Verghese


"Etter å ha tilbrakt åtte måneder i skjødets mørke kom min bror, Shiva, og jeg til verden sent på ettermiddagen den 20. september i det Herrens år 1954. Vi trakk vårt første sukk to tusen fem hundre meter over havet, i den tynne luften i Addis Abeba, hovedstaden i Etiopia."

Akkurat slik starter denne vidunderlige romanen om tvillingbrødrene Shiva og Marion Stone. Tvillingene er resultat av et underlig (litt mytisk) forhold mellom en britisk lege og en indisk nonne som arbeider ved det samme sykehuset i Addis Abeba. Ulykkelige omstendigheter medfører at tvillingene adopteres og oppfostres av to andre leger ved det samme sykehuset. Det er Marion som forteller historien, som strekker seg fra 1947 og fram til 2004.

Denne historien rommer så mye. Den peker på problematikken ved å vokse opp som tvilling. Brødrene vokser opp som ett, men i voksen alder skilles veiene, til tross for den sterke samhørigheten. Det er en slektsroman og en oppvekstroman. Det er en kjærlighetsroman og en roman som beskriver tilhørighet, klasseforskjeller og kulturforskjeller. Det er også en legeroman, hvis sentrale historie dreier seg om liv og levned på det lille sykehuset Missing i Addis Abeba.
Abraham Verghese er selv lege, professor i medisin ved Stansford University. Det merkes, for her er detaljerte beskrivelser av sykdom og operasjoner, kan hende litt vel blodig for noen, men aldri så mye at det blir støtende eller avskrekkende.

800 sider er ingenting. Du merker det knapt. For akkurat så god er denne boka.

6 kommentarer:

  1. Jeg hang med og var veldig interessert i denne boka helt til siste avsnitt. Etter 910 sider "Shantaram" frister litt kortere bøker for øyeblikket, he he. ☺

    SvarSlett
  2. Notert i "bør lese-lista" :)

    SvarSlett
  3. Eg er glad for dine boktips! Pleier å lese mykje, og er fast gjest på biblioteket :)
    Men eg er enda gladare for at du vil prøve å hjelpe meg med bloggproblem/utfordringar.
    Eg har skrive ein del i kommentarfeltet mitt på Innlegg "Trist som f...".

    SvarSlett
  4. Denne trur jeg er noe for meg også! Tusen takk for tips!

    SvarSlett
  5. Takk! Skal på biblioteket i morgon (for å levere tilbake bøker eg har hatt altfor lenge...) og låner kanskje denne da med det samme eg er der! :)

    SvarSlett
  6. Elisabeth: jeg leste både denne og Shantaram i Kroatia. Så det er bare å klemme i vei!
    Trine: bra!
    ShyB: bare hyggelig!
    Pia: det samme!
    Sundal: fikk du tak i den?

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!