mandag 2. februar 2009

Hysj, kvinne! Du skal føde dine barn med smerte og ellers oppføre deg pent..

Hvordan er det mulig at ei jordmor i dagens Norge ber en fødende kvinne om å "tie" og at det ikke er lov til å banne på "hennes" fødestue? Ja, såpass ille var visstnok språkbruken at paret fortjente en "tøff fødsel", slik som de påkalte Djevelen..

Dersom historien er gjengitt med noenlunde korrekthet, så kan husmor rapportere om langt verre språkbruk ved sine tre fødsler. Men dersom det er sånn det skal være, så oppsummeres dagens nyheter på følgende måte:

a) jammen godt at vi er ferdig med fødslene her i huset.
b) Og om- og dersom - og mot formodning - det skulle komme en attpåklatt her i huset, så er det jammen bra at attpåklatten ikke skal fødes i Volda.
c) men det gjør det ikke, så her skal vi fortsette å banne så mye vi vil. (utenfor ungenes høre-og rekkevidde, selvsagt!)

9 kommentarer:

  1. Jeg ser at vi har reagert på de samme nyhetene i dag.. Er det mulig liksom!
    Ble helt sjokkert jeg da jeg leste den saken i dag morges.

    SvarSlett
  2. Dere får be for meg for jeg kan ikke garantere at det kommer BARE et banneord... He he..

    SvarSlett
  3. Hvis man så føyer til Sturla Berg-Johansens nylige utsagn, så har man endelg fått satt kvinnene på plass!

    http://www.seher.no/php/art.php?id=802864

    SvarSlett
  4. Ja til banning på fødestuen! Jeg heier på det...det er tross alt bare ord.....

    SvarSlett
  5. Jon: hyggelig at du stakk innom bloggen her! Regner med at du tåler litt banning på fødestua!!

    HKH: Ja, er det mulig? Du hadde noen gode refleksjoner rundt hva helsearbeidere kan tillate seg, syns jeg!

    Hege: hvis du vil, kan du få et intensiv bannekurs hos meg på veien mot Ahus! Vi rekker det fremdeles!!

    Heidi: Ja, Sturla har vi vel egentlig diskutert ferdig i dag, men som sagt: alvor eller ikke, det verste er de mennene som faktisk mener det samme som han sier..

    Trine: Så stas å få besøk av deg på min ringe blogg! Ja, det er bare ord, og så fort man har født, så glemmes jo alt det vonde og fæle - i alle fall i de tilfellene der alt har godt bra. Så litt banning må være lov på veien! Og dersom det dukker opp en slags "ja til banning under fødsel"-gruppe på Facebook, så skal jeg melde meg inn!

    SvarSlett
  6. I visse situasjoner er det lov å banne! Fødsel, lukeparkering, for små skjørt, for store skjørt, flis i finger...Hmmm, kanskje bra jeg ikke bor i Volda?

    SvarSlett
  7. Ja, dette fikk du jammen bra respons på. Selv synes jeg det var så morsomt da Jordmorforbundet gikk ut og sa at grensen går v/spytting. Fritt fram for banning med andre ord.
    anita

    SvarSlett
  8. Fru Storlien: ja, banning er jo som oftest et resultat av situasjoner man ikke har kontroll over. Slik som en fødsel. Men jeg tror at dersom jeg hadde vært gravid og bodd i Volda nå, så hadde jeg vært litt engstelig!

    Anita: Godt å høre. Og spytte har da aldri vært i mine tanker når man har vært i den situasjonen! (Heldigvis!!) :)

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!