tirsdag 21. april 2009

Unnskyld til mine barn og vår manglende felles kvalitetstid..

Husmor elsker alle slags livsstilblader. Gi henne f.eks et passe snasent interiørblad, og resten av dagen er i boks. Derfor var det en ekstra lykkelig husmor som mottok ikke mindre enn tre blader da hun mottok sitt siste "Kamille". Med på kjøpet var nemlig "Interiør" og den nye satsingen eller "babyen" til Kamille-familien: nemlig "Kamille Mor&barn". Og det er sistnevnte som husmor skal synse fritt om i nedenstående linjer. Bladet er nok beregnet på de som har passe små barn i hus, her var interiør som passet de minste, babyklær, vognreportasje mm. Og så: en laang artikkel om hvordan du skal tilbringe litt kvalitetstid med dine håpefulle i en ellers stresset hverdag. Første del var fin nok, men det er de såkalte 5 tipsene, også kalt "Den gode tiden sammen" som gjør denne husmora litt matt. Hør bare:

1)på vei til barnehagen eller skolen skal man lage rappesanger eller rim - sammen.... Unnskyld meg, men veeeldig tidlig på vei i en iskald bil er vel rappesanger det siste som kunne falle denne husmora å dikte i hop..

Videre:

2) På handeturen skal man leke "finn varen", eller evt. kan barnet bygge tårn av matvarene i vogna.. Altså: her prøver vi i anstendighetens navn å få til handleturene våre uten at butikkpersonalet kaster stygge blikk etter oss eller at andre (fortrinnsvis uten barn) rister på hodet over våre "søte" små.. Husmor kan ikke helt se at "finn varen" -leken skal kunne bidra til det ovennevnte..

Og til slutt:

3) når mor lager middag skal minsten stå ved oppvaskkummen og leke med vann og konditorfarge (veldig morsomt så klart..) evt. vil de aller minste sette kjempepris på å få plukke opp puffet ris fra det (merk: rene) gulvet..

Husmor vil med dette komme med en uforbeholden unnskyldning til sine barn for at denne type kvalitetstid aldri, aldri vil falle husmor inn å finne på eller gjennomføre. Husmor tror videre at hun har en manglende forståelse av begrepet kvalitetstid. Men uansett: unnskyld!

9 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke vært mer enig...
    Det ernok på sin plass med et kjempe sort UNNSKYLD fra meg også da ia såtilfelle!
    Men jeg ser ikke at dette har noe med kvalitets tid å gjøre???
    Hva med sånne ting som:
    -Grilling av pølser i hagen istedet for å ta dem i panna!
    -Dra på fisketur om det så bare er for en times tid!
    - Bake engang iblandt!
    - Lese når en legger seg
    - Se på film sammen!
    -dra å bowle
    osv osv.
    Det er det jeg definerer som kvalitets tid - iKKE å leke med såpevann eller lage rappesanger eller å lete etter matvarer for den del!
    Over og ut!

    SvarSlett
  2. Morsom lesing!

    puffet ris fra gulvet, nam nam!

    SvarSlett
  3. Jeg står ovenfor to valg: A. det er noe galt med meg og mine barn.
    B. Det er noe galt med hva Kamille definerer som kvalitetestid, og hva man kan lure arme barn og slitne mødre til å bedrive tiden med.
    jeg tror jeg velger B.

    SvarSlett
  4. Uff da! Nå er jo barna mine stort sett store, men jeg har tydeligvis frarøvet dem mye kvalitetstid i barndommen!

    Men jeg er veldig med på lista til HKH. Det er sånne ting jeg har gjennomført under oppveksten! :o)

    SvarSlett
  5. Når jeg er i matbutikken med mine håpefulle later jeg som det ikke er mine barn. Hvis en av dem piller litt vel mye på frukten eller raser ned en stabel med kjekspakker, hever jeg et øyenbryn og sier lavt 'tsk, tsk - for en oppdragelse de barna har fått'! Så skynder jeg meg videre med handlekurven før barnet rekker å gi avsløre hans opphav. (For det er jo selvfølgelig alltid sønnen som ikke oppfører seg som ønsket, aldri datteren i huset.)

    Da havner jeg i kategorien "gir-dårlig-kvalitetstid-med-barna", det da?

    SvarSlett
  6. Fnis! Rapping på vei til skolen kan vi faktisk finne på hos oss (her om dagen sang lillesøster "jeg vil ha søskenbarnet mitt tilbaaake" på melodien til en heeelt annen sang), men konditorfarge og puffet ris ved siden av oppvasken og tårn i handlekurva....? Her om dagen leste jeg en kommentar fra en som synes småbarnsforeldre ikke skal sette sølete unger i handlevogna, så det er to sider her...

    SvarSlett
  7. Kjære alle sammen! Det ser ut som vi har en felles forståelse av hva vi betegner som "kvalitetstid" og jeg er såå utrolig glad for at dere er som meg - omtrent!! Hyggelig med to nye besøk på bloggen! :)

    SvarSlett
  8. Hi there! I know this is somewhat off-topic but I had to ask.
    Does building a well-established website such as yours take a
    massive amount work? I'm completely new to running a blog but I do write in my diary daily. I'd
    like to start a blog so I will be able to share
    my own experience and thoughts online. Please let me know if
    you have any ideas or tips for brand new aspiring bloggers.
    Appreciate it!

    Also visit my web site :: natural cellulite treatment

    SvarSlett
  9. Thank you for the auspicious writeup. It
    in fact was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from
    you! By the way, how can we communicate?

    Stop by my webpage new cellulite treatment

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!