onsdag 24. mars 2010

Oss husmødre i mellom..

(fancy hansker fra girlygadgets.com)

I dag hadde jeg tenkt å skrive om vasking av hus. Det kan hende det blir et langt innlegg. Grunnen til denne iveren etter å dele betroelser oss husmødre i mellom er definitivt at jeg i dag morges fikk anledning til å svinse rundt med vaskebøtta et par timers tid. (sjeldent, sjeldent)

Og her kommer det et sidesprang. For da jeg - mye senere- på jobb - kommer over boka "Klart du kan.. jentenes egen gjør det selv", så jeg rent tilfeldig at de hadde inkludert et kapittel om vasking av hus. Og her kjære lesere, skal dere få et en lyrisk beskrivelse av husvasken:

Sitat: De terapeutiske godene ved rengjøring inkluderer renselseseffekten ved å vaske et skap og de beroligende effektene ved ryddige omgivelser. Å gi utløp for sinne ved å gå løs på gulvet i stedet for nær familie, kan ha en forfriskende virkning både på deg selv og gulvet. Å gjøre rent er en måte å gjeninnføre orden på, ikke bare i hjemmet ditt, men også i livet ditt. Sitat slutt.

Så nå da vi har fått bragt på bordet de åpenbare fordelene ved å holde sitt hjem rent og ryddig, kan vi fortsette denne tankerekka.
Jeg f.eks er sånn passelig flink til å holde orden og å vaske. Jeg hater å vaske vinduer og sengetøy. (og jeg ble veldig imponert over en blogger der ute som byttet sengetøy hver fredag...)
Å vaske bad er også kjedelig, Dritkjedelig. Ikke ekkelt (ok, litt da) men mest av alt kjedelig. Trappevask er det verste jeg veit, men samtidig får jeg helt noia av å se kaniner i trappa. Derfor er det innmari smart at vi bor i et hus med ikke mindre enn tre trapper og i tillegg har malt den hvit /lysgrå, slik at alt synes..
Mannen min er mest flink til å rydde, men må sees på med bedende hundeøyne dersom han skal nærme seg en vaskebøtte, men han kan vaske, altså! (og han har mange andre gode kvaliteter..)

Så nå lurer jeg fælt:
  • har dere et strøkent hjem som skinner og glitrer i all sin rene prakt?
  • bytter dere sengetøy hver uke? (her håper jeg på negativ tilbakemelding)
  • hva er det aller mest kjedelige ved å vaske huset? (De som har vaskehjelp kan også svare, for da antar jeg dere syns at ALT er like kjedelig, og at det er én av årsakene til vaskehjelpens eksistens?
  • husfedre - er de flinke til å vaske? Uoppfordra?
  • og: har dere rundvask hvert år? Sjeldnere, aldri?
PS! Husfedre får også lov til å svare!

14 kommentarer:

  1. Med fare for å framstå som skitten og uhygienisk: Vi har det IKKE skinnende rent. Jeg skifter ikke sengetøy hver uke. Rundvask? - aner ikke hva du snakker om...

    SvarSlett
  2. Her i huset er det ingenting som hverken skinner eller glitrer.. Husvask er grusomt kjedelig, men selvfølgelig , dessverre, høyst nødvendig for å forholde seg forholdvis rolig til sinns=;-)
    Det aller mest kjedelige må nesten være ryddinga i forkant. Når endelig vaskingen kan starte er det jo snart over.. nei forresten, lister er kjedelig samt støvsuging av de berømte trappene våre. Her må jo støvsugeren nesten bæres opp og ned for å få med alle krokene...
    Husfar er ikke veldig flink uoppfordret, men jeg har stor tro på at det er i ferd med å endre seg. Her og er husfar veldig flink til å rydde og ta ut av oppvaskmaskinen- det er han en jævel på( og det uoppfordret!)

    Når det gjelder sengetøy så har jeg funnet en ganske sleip måte å få rent sengetøy på så og si hver uke=;-) Jeg elsker å legge meg i rent sengetøy, men hater å legge det på selv..så jeg bare drar av sengetøyet og legger frem rent så- vips=;-) Litt misbruk av de er vel lov=;-)

    Rundvask???

    Idag har jeg dessuten vært og kjøpt blomster og litt trappepynt på Plantasjen. Det var deilig å få litt vårstemning i huset etter en trist vintermåned, man kjenner liksom skuldrene senker seg litt..

    SvarSlett
  3. Må nok innrømme at det ikke er så rent som det burde være når jeg har et barnebarn på 1 år i huset, men så er ikke det bare min jobb da;o) Prøver å holde det på stadium greit til enhver tid, men det er ikke morsomt. Men jeg synes følelsen av å ha et rent og pent er deilig så da jobber jeg hardt for det til tider, det betyr også å sette familien i sving når det trengs og sengetøy skiftes ikke hver uke. Rundvask og rundvask har det blitt de siste årene pga flyttinger og 1 barnedåp.

    SvarSlett
  4. Hhahaha, nå har jeg skrytt av mine eminente husmoregenskaper før... Det har ALDRI noen sinne glitret og skint hjemme hos meg. Og for å si det sånn; jeg er glad for at vi har bursdager såpass jevnt fordelt utover hele året her i huset. Da blir det iallefall ryddet sånn ca. annenhver måned... :-P

    Det aller mest kjedelige ved å vaske huset er å vaske huset. Eller iallefall å rydde opp andres rot først. Jeg synes forresten det er ganske greit å rydde når det bare er LITT rot, men det er bare det at hos oss så ser det bare plutselig bomba ut...

    Nei, skifter ikke sengetøy hver uke, mannen gjør SJELDEN noe uoppfordra (ang. husvask, altså. Han kan forresten være ganske flink til å vaske gulv og bad når han MÅ) og rundvask er oppskrytt!

    SvarSlett
  5. Og du, har det stått (tjukk) katt i headeren din før? Har slankekuren vært mislykket? ;o)

    SvarSlett
  6. Hej!
    Vill tipsa om nåt som gjort vår vardagsstädning MYCKET lättare!! Den programeras att damsuga när vi är på jobbet, det enda vi gör är att sätta upp stolar och flytta på saker som är på golvet. Tar hörn fint och stannar tydligen för trappor. Underlättar vardagsstädningen, men byter varken sängkläder ellet tvättar skåp... Har gjort damsugning till ett icke-tema hemma hos oss. Hade inte klarat mig utan den!!

    http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewSearch-Start?queryFromSuggest=&searchtext=romba

    Fia

    SvarSlett
  7. Her er mine svar:

    har dere et strøkent hjem som skinner og glitrer i all sin rene prakt?

    Overhodet ikke!! Dessverre vil jeg egentlig si, for jeg trives aller best når det er ryddig og rent rundt meg og blir ganske grinete når det er skittent.
    Jeg får ikke ro og må som regel rydde litt før jeg kan sette meg ned å slappe av.. Mannen -derimot- har det dessverre ikke slik..

    bytter dere sengetøy hver uke?
    (her håper jeg på negativ tilbakemelding)

    På Lillemanns rom ja, på vår seng annenhver uke, men det er alltid jeg som må ta initiativ til det :(

    hva er det aller mest kjedelige ved å vaske huset? (De som har vaskehjelp kan også svare, for da antar jeg dere syns at ALT er like kjedelig, og at det er én av årsakene til vaskehjelpens eksistens?

    Nesten alt, men det blir så deilig etterpå! Ting som sokler, skapdører, kjøleskap og vinduer blir nedprioritert. T.o.m verandaen er kjedelig å rydde, synes jeg.

    husfedre - er de flinke til å vaske? Uoppfordra?
    Flinke ja, men uoppfordret sjeldent.

    og: har dere rundvask hvert år? Sjeldnere, aldri?
    Nei, etter behov, men når våren kommer er det jo alltid hyggelig å ha rene vinduer.

    SvarSlett
  8. Jeg får hive meg på jeg også:
    Strøkent hjem som skinner og glitrer? NEI!!!! Men jeg har store ambisjoner, og er for tiden en del inne på nettsiden www.flylady.net
    Ikke noe tvil om at man får ro i sjela i et ryddig og rent hjem.
    Bytte sengetøy hver uke? Nei, men jeg også elsker rent sengetøy, så det rives av hver 14 dag. Og så "glemmer" jeg og legge på nytt, for det er er lettere for min lange mann siden vi har 180 bred seng og ekstra lange dyner.
    Hva er mest kjedelig? Definitivt å vaske vinduer. Det synes imidlertid ikke min ELSKEDE og høyt savnede vaskehjelp (måtte slutte med den luksusen etter at jeg begynte i redusert stilling). Så det spørs når vinduene blir tatt neste gang.
    Husfar og vasking? Joda, flink han men ikke uoppfordret. Men jeg vil heller bruke ham til så mye annet. Vaskinga kan jeg ta, så lenge han snekrer, skrur, mekker, spyler, kjører søppel osv. osv.
    Hilsen Anita

    SvarSlett
  9. Artig spørreundersøkelse :-)

    Strøkent hjem som skinner og glitrer i all sin rene prakt? Bare i mine drømmer!

    Sengetøyskift hver uke? Laaangt ifra ...

    Det aller mest kjedelige ved å vaske huset? Badet! Det er ekstremt kjedelig!

    Husfedre - er de flinke til å vaske? Uoppfordra? Ikke veldig ...

    Rundvask hvert år? Eeh ... rundvask, hva er det igjen??

    SvarSlett
  10. har vært husmus med ei lita tulle i et år, men har liksom alltid syntes at såpeserier er mye mer moro enn vasking, så...nei..her skinner det ikke mye:P

    SvarSlett
  11. Pia: godt å høre! Jeg tror ikke du er uhygenisk!
    Hege: takk for utfyllende svar! Trappepynt, ja! Det får komme til uka!
    Marianne: enig med deg, rent og ryddig betyr ro i sjela!
    Heidi; har en mistanke om at du setter deg i et dårligere lys enn det som sant er! Og nei, tjukk har ikke stått der før. Og ja. Den var mislykka!
    Sofia: takk for godt tips! Husfaren hilser, forøvrig! :-)
    Snåta: Tror vi tenker likt om husarbeid! Lister og sokler og sånn, fyy! Så kjedelig!
    Anita: den siden må jeg sjekke, skjønner jeg. Kjipt å la vaskehjelpa gå, men det er vel snakk om prioriteringer! Jeg husker historien du fortalte meg om mammaen din som kom på besøk og vasket vinduende dine i ren desperasjon. Knis!
    Wanda: det ser ut som om rundvasken er på vei ut, altså!
    Stina Ballerina: he, he! Skjønner hva du mener! Da jeg var hjemme med nr. to ble dagene fylt av "Days of our.." i stedet for nyttig arbeid. Kjenner at jeg rødmer litt fremdeles!

    Og alle sammen! Takk for fine svar! Syns dere er så herlig ærlige med hva dere rekker, har lyst til og ikke minst, hva dere hater og nedprioriterer!
    Stå på, damer! Husarbeid er et nødvendig onde, men ikke livsnødvendig!

    SvarSlett
  12. Lenge siden du skrev dette innlegget, men legger igjen en liten kommentar likevel :)
    Det kan vel skinne og glitre i ca 30 sek etter at det er nyvaska. Vi vasker ikke hele huset til hver helg, men soverommet blir tatt ca 1 gang i uka. Rundvask ja, nå nærmer det seg jul, så vegger og tak skulle jo kanskje hatt en runde med grønnsåpe og salmiakk, men kanskje vi tar det neste år. Jentungen sitt soverom skal få en skikkelig julevask. Alle skap fikk en real omgang i oktober, så dropper å ta de til jul. Og det er sjeldent helt strøkent hjemme hos oss, men unger som løper inn og ut, og drar med seg det de finner inn. Jeg skulle vaske rommet til jentungen i vinduskarmen hadde hun lagt ut ca 6 marker hun skulle passe på. Vil tro vi har et vanlig familiehjem.

    SvarSlett
  13. replica bags supplier read more w4p96m7m53 replica bags reddit 7a replica bags philippines hermes replica w1m52b1d05 replica bags vancouver replica zara bags replica gucci bag m0b80c9t56 replica bags for sale

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!