søndag 30. januar 2011

Bok: "Vi skal arve vinden" av Gunnar Staalesen

Jeg har hatt et forhold til Varg Veum ganske lenge nå. Til denne loslitte detektiven - unnskyld - privatetterforskeren fra Bergen. Dette er den 15. romanen i rekka, og jeg har lest dem alle - på omtrent like mange år. Kjærligheten har kommet gradvis. Først bøkene, men etterhvert også NRKs dramatiseringer (radioteateret) som er vel verdt å få med seg. Filmene ble det jo mye oppstuss om, sånn i starten. En ikke-bergenser som skulle bekle rollen som Bergens store litterære sønn? Og var han nå ikke altfor kjekk? Varg Veum. En ensom ulv med en fortid som barnevernskonsulent, en fyr med ikke alt for mange venner, men med et stort nettverk som er kjekt å ha når det røyner på som verst. "Vi skal arve vinden" er en tradisjonell Veum-roman. Varg får mysterium å løse, Varg vikler seg inn i historien, historien har mange lag, Varg er ute på tynn is, Varg henter seg inn igjen og når en slags konklusjon på det hele. Her er kvikke ordvekslinger, malende beskrivelser av miljøene, interessante personkarakterer og en veldig overraskende slutt. Miljøkriminalitet, religiøs fanatisme, familiehemmeligheter. Jo da. Det svinger fremdeles av Varg, syns jeg. Etterforskeren lykkes i denne boka. Privatpersonen lykkes ikke. Skal tro hvor veien går etter dette? 


Jeg liker omslaget på denne boka. Det er veldig Veum over den. På en udefinerbar måte.

Bjørn Wilberg Andersen gjør en god Veum i NRKs dramatiseringer.

Jeg klarer ikke helt å venne meg til at Trond Espen Seim er Varg Veum. Selv om han spiller bra.

3 kommentarer:

  1. Jeg leste en del Veum for mange år tilbake. Har ennå ikke sett noen av filmatiseringene. Har egentlig mye mer sans for Veum enn for Hole...

    SvarSlett
  2. Jeg kom aldri i gang med Hole jeg. Og nå har lufta gått litt ut av ballongen!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!