onsdag 12. januar 2011

Bok: "Fengsla" av Hilde K. Kvalvaag

"Jeg vil ha en fin og trist bok" sa en av lånerne mine i går. Mer betimelig kunne det ikke ha vært at jeg akkurat var ferdig med Brageprisvinner Hilde K. Kvalvaags bok "Fengsla". Jeg er spent på om hun liker boka. Det gjorde jeg.


Og dette sa juryen om vinneren: 

En skarp framstilling av to komplekse jenteskikkelser, som setter ord på mange av de store spørsmålene som er karakteristiske for ungdomstida: uro, brytningstid, løsrivelse, lengsel og hungeren etter en ”walk on the wild side”.  Tittelen spiller både på jentenes dragning mot det ulovlige, og den fastlåste situasjonen de begge befinner seg i. Idun er flink til det meste, men litt for passiv til å være best når det gjelder. Kusina May har derimot få hemninger, og drives av en umettelig, rotløs kjærlighetshunger. I møtet mellom disse to har Kvalvaag klart å skape en gripende fortelling om en tid der tilværelsen fort kan snu fra kjedelig til farlig.

 Har du lest denne boka?

3 kommentarer:

  1. Kjekt med tips til nye bøker :)

    SvarSlett
  2. Har ikke det, men jeg har nettopp endelig lest Saman er ein mindre aleine. Og den var jo skjønn. Min kjære ble like bergtatt!

    SvarSlett
  3. Ellen: Den boka har jeg ikke lest, men filmen var jo veldig fin, den også!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!