tirsdag 27. april 2010

Bok: Vintage-affæren av Isabel Wollf

Lenge siden siste bokoppdatering, men det betyr ikke at bøkene er lagt på hylla. Snarere tvert i mot, for med lyset kommer også leselysten. I alle fall for min del. Bøker til ettertanke, bøker fordi jeg må lese dem i jobbsammenheng, bøker som er underholdende, give it to me! Jeg tar dem alle, og beklager at jeg ikke har mer tid til å drømme meg inn i en annen verden enn min egen.

Denne boka er ren underholdning. Den er verken dyptpløyende eller berikende på andre måter enn at du har det morsomt i noen timer. Og dét er ingen dårlig egenskap ved ei bok, spør du meg.

Vintage-affæren handler om Phoebe Swift som får sin store drøm opppfylt den dagen hun åpner en vintagebutikk i London. Phoebe er en sjarmerende heltinne og jobber hardt for å lykkes med sin store lidenskap. På privaten, derimot, skurrer det atskillig mere. Phoebe er singel, barnløs og med et vondt brudd bak seg. Og som ikke det var nok, har hun på tragisk vis mistet sin beste venn, noe hun åpenbart føler en enorm skyldfølelse for. Familien ellers består av en mor som er frentisk opptatt av å gjøre seg yngre, all den tid faren har forlatt henne for en atskillig yngre kvinne og attpåtil fått et barn på sine eldre dager. Som dere skjønner står problemene i kø for Phoebe.

Og ja. Det er oppskriftsmessig og klisjéaktig, men det er godt skrevet! Jeg lar meg rive med av Phoebes historie og koser meg med alle detaljbeskrivelser av gamle ekslusive klær som finner veien inn til Phoebes butikk. Jeg lar meg engasjere av hennes famlende forsøk på å skape nye forbindelser med to forskjellige menn, hver av dem så ulike at det er åpenbart hvem hun bør velge. Og heldigvis for Phoebe møter hun en sjelevenn som kan hjelpe henne ut av den krisen hun mer og mer vikler seg inn i.

Men nå kan jeg ikke fortelle mer, for da har jeg røpet hele historien. Les og kos deg! Gjerne på stranda.

2 kommentarer:

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!