torsdag 8. april 2010

Barnebursdag med eller uten strategi?

Det fins flere måter å angripe en barnebursdag på.

1) Fortrenge. Planlegge minst mulig og la det stå til. Selskap gjennomføres etter beste evne.

2) Planlegge. Bruke tid og krefter på innkjøp, aktiviteter og fantasifulle kreasjoner i kakebaking og annet stæsj. Selskapet gjennomføres med stil og innhold, gjerne med et gjennomgående tema.

3) Sette bort. Planlegge minst mulig og la andre ta jobben. Dette alternativet medfører som oftest en ganske tom lommebok og en litt misfornøyd stemning i etterkant. "Herreguud- det kosta såå mye, og jeg er sikker på at vi kunne gjort det like bra på egen hånd". (og hvor hyggelig er det egentlig å vasse rundt blant dvaske pommes frites på f.eks McDonalds?)

Uansett. I helga braker det løs igjen. Jeg er som alltid tvilende til egne ferdigheter som bursdagsarrangør og ender som regel opp med en strategi som blander punkt 1 og 2 på lista, med klar overvekt av første alternativ. Det betyr ikke at jeg aldri har prøvd.

Jeg husker en bursdag hvor jeg nærmet meg strategi 2 når det gjaldt kakebaking og pynting.
Da ble jeg beskyldt for å ha laget en håndballbanekake i stedet for en fotballbanekake (sant) og det endte opp med at de fine seigmannfotballgutta (som jo egentlig var håndballgutter) ble tent på med de levende t-lysene som brant så fint på det oppdekkede bordet. Dernest tok serviettene fyr og brusen i champagneglassene ble brukt til instant brannslukking. Så mye for strategi 2.

Aner ikke hvordan det går i helga, men er helt, helt sikker på at det ikke blir fantasifulle kreasjoner som dette.
(flotte alternativer fra Freia)

Hvilken strategi velger du når de søte små skal feires?

3 kommentarer:

  1. He he, kjenner meg godt igjen! Satt og skrev på et bursdagsinnlegg om det samme - kommer nok i bloggen i helga, trur eg....
    Jeg og kjører en blandings av de to første - har nok blitt mer og mer avslappa med åra. Da gutta var yngre, prøvde jo jeg og på fotballbaner og skuter og tog - nå kjører jeg mer enkelt. Ikke har jeg noe "tema" eller gjennomført pynt på gang heller.
    Det jeg planlegger, er å ha ting på plass, ha mat og tilbehør klart, ha et eller annet opplegg klart. For da unngår man anarki og kaos. Hadde 21 førsteklassinger her i går - den morsomme Pia fikk vike for den mer strenge Pia. Jeg tillater ikke to-tre gutter å styre showet helt med dyrelyder og promping. Så de setter jeg raskt på plass. Og nå merker jeg at jeg begynner å skrive mitt eget blogginnlegg her som kommentar, så jeg får gi meg, og si lykke til, og jeg vet hva du skal gjennom og jeg føler med deg. (Og de som kun er vant med barnehagebursdager med ca 6 femåringer - de kan glede seg tl skole-bursdager;)

    SvarSlett
  2. Hei på deg! Lykke til med bursdagsfeiring, du skal nok se at det blir en suksess uansett hvilket alternativ du legger opp til! Ungene har en tendens til å kose seg veldig så lenge det er søtsake å få;) Men de små er jo også litt strenge på at forventningene skal innfris. VI serverte pølse og kjøttbollespyd på femårsdagen til storesøster - det var visst veldig rart å gjøre det, på bursadg skulle det jo være pølser og lomper... Men jeg har også lagt ut tips til deg på bloggen min i dag:)

    SvarSlett
  3. Pia: leste om bursdagen din på bloggen, så jeg skjønner at det gikk bra! Forøvrig inneholdt denne barnehagebursdagen 14 barn! ;-) Men det gikk bra!
    C-mor: De koste seg! Med pølse og lompe og kaker og saft. Rimelig tradisjonelt, altså!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!