mandag 19. april 2010

Bidra

Med barna kommer dugnadene. Sånn er det bare. Gjennom flere år må du bare regne med å stille opp på alt fra dorullsalg til vindusvask. Som bingovakt eller kakebaker. Du må regne med at atskillige timer og flere ettermiddager/helger går med på å bidra. Har du flere barn må du regne med å bidra på flere fronter, og ja, noen ganger skjer det kollisjoner her.
Sånn er det bare.
Og når du først bidrar, nytter det ikke å hvile på laurbærene særlig lenge. For det er alltid en ny anledning rett rundt hjørnet.

Aner dere en surmulende husmor i bakgrunnen? Jepp. Jeg er ikke blid i dag. Det har sine grunner som jeg ikke skal gå inn på her. Men la meg si det sånn: det hjalp svært lite på humøret at jeg de tre siste timene har vasket fletta av meg sjøl i barnehagen sammen med en håndfull andre som jobbet like hardt som meg. Vi skulle ha vært mange. Da hadde det gått raskere, vi hadde blitt ferdige med det vi skulle og vi kunne til og med ha rukket den kaffekoppen vi strengt tatt hadde gjort oss fortjent til. Men sånn ble det ikke i dag.

Sakset fra ordnett roper vi høyt i kor betydningen av å bidra:

bidra -dro el. -drog, -dratt yte sin hjelp, medvirkning; medvirke: alle bidro med 100 kroner til innsamlingen / rasjonalisering har bidratt til firmaets vekst / en opplysning som bidrar til å løse gåten
Etym.: avl. av dra e. ty.; eg. 'dra, bære hen til

Og slenger med et bilde av den laurbæra du ikke kan regne med å hvile på særlig lenge.


2 kommentarer:

  1. Dere som var der gjorde en fabelaktig jobb og gjorde dere fortjent til mange kopper kaffe.. Det var veldig deilig å komme på jobb på tirsdagen og alt lukta og så reint ut.. :D TUUUUSEN TAKK. hehe

    SvarSlett
  2. Jeg aner at det du er lite blid for er at så mange sikkert sluntret unna dugnad i barnehagen.
    Jeg har inntrykk av at det er de samme foreldrene hver bidige gang som stiller opp - det blir kjedelig og ikke minst irriterende i lengden.

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!