mandag 4. mai 2009

I arresten..

En av lille Is nærmeste venner er ilagt husarrest ut uka, med tilhørende arbeidsoppgaver i heimen. Alle er informert, og det er fint, for da vet vi hva vi har å forholde oss til. Denne episoden minner forøvrig om den gangen lille I ble ilagt husarrest. Husmor husker ikke helt hva forbrytelsen gikk ut på, men lille I fikk i alle fall lest opp sine restriksjoner av en meget fortørnet husmor og husfar. Bl.a. var det ikke lov å leke med noen på fritida resten av uka. Det går ett minutt eller to, før storebror forsiktig stiller følgende spørsmål: "kan jeg få lov til å leke med I da?". Storebror er forøvrig 8 år eldre enn sin lillesøster, og moderhjertet smeltet fullstendig for sønnen som alltid - uten unntak - har vært innmari grei mot de som han syns blir urettferdig behandla, eller er mindre enn seg. Det er en kvalitet som en mor vet å verdsette!

4 kommentarer:

  1. Husarrest er noen ganger greit å ty til..
    Selv har jeg ikke gitt noen av mine barn det, men den tid kommer nok at det må taes i bruk som virkemiddel.
    Jeg husker at jeg har hatt husarrest selv engang, da var jeg 10 år og hadde stjålet frosne jordbær fra frysa til tross for at det var nedlagt forbud mot bettopp det.
    Nå var det ikke det at jeg hadde tatt jordbær som var så ille, men det at jeg ikke hadde lukket frysa etter meg - med det forferdelige resultat at ALT absolutt ALT som var i den ( den var døregende full) var ødelagt innen mamma oppdaget det.
    Jeg husker at hun sa:
    Tonje nå er jeg så sint på deg at det er best du går på rommet ditt, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg kan finne på å gjøre!

    SvarSlett
  2. For en søt kommentar fra sønnen! Klarte dere å holde dere strenge, eller smelter man litt i slike situasjoner?

    SvarSlett
  3. HKH: Husarrest er et effektivt middel, men bør ikke benyttes i hytt og pine! Men det høres ut som om mamma`n din var rimelig sint! Hvor lenge varte arresten?
    Fru Storlien: klart man smelter, men husarresten stod ved lag. Det gikk fint det, og storebror fikk lov til å underholde søstra si!! :)

    SvarSlett
  4. Jeg hadde husarrest i 2 dager, med brev og besøksforbud for å si det på den måten!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!