onsdag 13. januar 2010

Gamle bøker blir som nye

Det var ikke uten en viss begeistring at husmora oppdaget at sin gamle og kjære bokserie "Malory Towers" plutselig blir utgitt på nytt. Husmor er usikker på den litterære kvaliteten, men minnes med stor glede alle de timene man var hensatt til britisk kostskolemiljø i lettfattelig form. Det er som det var i går at man leste om Sally, om Daphne, om Gwendoline og alle de andre jentene som alltid opplevde så mye spennende på Malory Towers. Serien ble den gang skrevet av den ikke ukjente Enid Blyton, og fortsettelsen har fått ny forfatter (Pamela Cox). For den "nye" serien tar visstnok fatt der den gamle sluttet. Foreløpig er bøkene ikke oversatt til norsk, men det kommer nok! Akkurat som "nye" Frøken Detektiv og "nye" Hardyguttene.


("Malory Towers" anno 1970-tallet ( i privat eie) og anno 2009)

Og herved er en ny etikett født. Nå skal det jammen skrives om gamle barnebokminner i det nærmeste året. Det skal bli morsomt å se om dere husker de samme bøkene som meg!

3 kommentarer:

  1. Mallory towers leste jeg aldri.
    Jeg har sant og si aldri hørt om den serien engang.
    MEN jeg husker at jeg leste bøkene om PUK, hun bodde internat skole og det var masse spennende som skjedde der også.
    De bøkene var forøvrig fra da Mamma var Pike(som hun sa).

    SvarSlett
  2. Denne serien er jeg ikke kjent med, men så UTROLIG sjarmerende den ser ut! :D Gleder meg til å lese om barnebokminner - jeg har lest opp igjen masse av barndommens favoritter de siste årene og det er superkoselig! :D

    SvarSlett
  3. HKH: jeg leste aldri bøkene om PUK, søren og, der gikk jeg sikkert glipp av noe!
    Tea: Den var i alle fall veldig fin den gangen! Ikke så rart at du ikke fikk med deg denne, dette var nok veldig sent 70-tall, tipper jeg!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!