onsdag 17. oktober 2012

En forfatter i drift

Mark Haddon er for mange kjent som forfatteren som skrev "Den merkelige hendelsen med hunden den natten." Historia om 15 år gamle Christopher med diagnosen Asbergers syndrom berørte mange - også meg.
Så kom "Noe til besvær" - et familiedrama om en skakkjørt familie. I høst kom "Det røde huset" på norsk, og den har jeg lest. 

Det som slår meg aller mest med Mark Haddon er at han er alt annet enn forutsigbar i sin måte å formidle ei historie på. Du vet med andre ord aldri helt hva du kan forvente. "Det røde huset" er også ei historie om en familie med sine problemer - i samspill med hverandre, men også hver for seg. Det er et rikt persongalleri som tegnes opp, og karakterene har mer dybde enn det man ved første øyekast kan få inntrykk av. 

To søsken - ei uke på landet sammen med sine respektive familiemedlemmer - i samme hus. Kan det gå bra?
"Det røde huset" byr på mye drama - og det meste skjer mellom linjene - som i livet ellers. Det er ingen lettlest bok, dette her. Det tok for eksempel ei lita stund før jeg skjønte at dialogene står i kursiv. Av og til kan det være vanskelig å holde tråden i fortellingen som veksler mellom fortid, nåtid og framtid. Men lesverdig? Absolutt. Sett av litt tid og ta det med ro når du leser. Til gjengjeld sitter du igjen med ei historie hvor ingenting er gitt og hvor det ikke finnes noen entydige konklusjoner. Det kan jeg like. 


 

2 kommentarer:

  1. Takk for boktips. Den skal jeg jammen meg se om jeg får lest en dag. Likte "Den merkelige hendelse..." ihvertfall.

    SvarSlett
  2. Ja, prøv! Likte den egentlig bedre og bedre jo lenger jeg kom ut i historien.

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!