mandag 28. februar 2011

Bonus

Vi har vært borte en stund. Vinterferie. Skulle skrive litt om det. Og at jeg har oppdaget gledene ved å leve uten nettet hver bidige dag. Skulle skrive litt om det og. Og om at jeg har tenkt på å legge inn årene - på nettet - ikke i livet forøvrig! Men at jeg uansett har tenkt på å forandre litt på bloggen, og kanskje hyppigheten. Skulle jeg skrive om. 

Men så ble det ikke det jeg skulle skrive om allikevel. Men om Åsne Havnelids bonus - denne "gylne" og "enorme" bonusen som skulle utbetales etter et vellykket VM. For dette har tydeligvis media hengt seg opp i. De har skrevet side opp og side ned om gullkantede avtaler som skulle sikre VM-sjefen lønn ut året (tenke seg til!) og attpåtil en bonus på femhundretusenkroner dersom alt går på skinner gjennom VM. Nå uttaler ekspertene seg. Ansvar. Roper de. Kaos. Roper de. 

Og jeg kjenner at jeg blir frustert. Det er klart det er leit for de som ikke kom seg til Holmenkollen på lørdag og søndag. Som hadde kjøpt billetter, møtt opp i god tid og ellers vært gode borgere. Klart de skal få pengene tilbake. 

Allikevel: en årslønn på rundt en million kroner er ikke spesielt mye for en slik type toppjobb. Jeg regner med at hun ikke er ferdig med jobben neste mandag, heller. Det er vel greit, da, å få betalt for det resterende arbeidet? Og en bonus på femhundretusenkroner? Er ikke dette for småpenger å regne, sett i den store sammenhengen?

Og da lurer jeg litt. Det er vel ikke tilfeldigvis slik at de skriver så enormt mye om dette fordi VM-sjefen er dame? Må man prestere mer da? Bevise for hele kongeriket at man duger? Det er mulig jeg overtolker. Men jeg måtte bare lufte tanken - bittelitt. 

6 kommentarer:

  1. Ikke legg inn årene. Men fortsett og fundér. Og ja, man kan lure!

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig imot det med innlegging av årer, den andre saken har jeg gått glipp av, den står nok omtalt blant sportsgreiene.

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig imot det med innlegging av årer, den andre saken har jeg gått glipp av, den står nok omtalt blant sportsgreiene.

    SvarSlett
  4. Trappe ned......okei då, men ikkje slutte??

    SvarSlett
  5. Du må ikkje slutte, nei! Eg og skal trappe ned litt. Spesielt nå når det går mot vår og lysere kvelder, må det vera lov å kutte ut nettet sånn av og til, håper eg. :)
    Enig ellers. Ang bonus og lønn. Småpenger i denne sammenhengen!

    SvarSlett
  6. Det er jo deilig med en pause iblant iallefall. Men jeg synes du blir bedre og bedre så du kan ikke slutte;) Men når det gjelder bonus til damen er jeg helt enig med deg i det du skriver - det er jo diverse næringslivsledere som har gjort digre blundere og allikevel har vandret videre med millioner i sekken uten at det har blitt store overskrifter av det. Og jammen var de menn hele gjengen!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!