torsdag 6. august 2009

Trussel på torsdag

Et lite øyeblikksbilde fra Myra nå i ettermiddag:

Solbrun, noenlunde velkledd mann kommer bortover gata i lett slentrende gange, bærende på en dokumentmappe. Husmora værer "selger" på lang avstand og vegrer seg for å åpne døra. Men mannen har fått øye på husmora i kjøkkenvinduet, som naturlig nok, står åpent på en varm ettermiddag som i dag.

Mannen (i en elskverdig tone): "Ja, altså, jeg kommer fra Sector Alarm, og vil gjerne gi deg et pakketilbud på brann- og innbruddsforsikring. Jeg ser at du ikke har noen.."
Husmora: "øh, nei, men jeg er egentlig ikke så interessert."
Mannen ( en anelse mer irritert): ja, men kan du ikke komme ned, slik at jeg kan sette sammen en pakke til deg. Tenk om det brenner, Oj, oj, oj, - og dere som har tre etasjer og alt..
Husmora: "ja, men vi er altså ikke interessert. Dessuten er ikke mannen min her (ro, ro, ro..) og jeg vil gjerne at vi er to om en slik avgjørelse"..
Mannen (lettere oppgitt): "ja, men det fikser vi jo. Ja, altså, ikke at mannen din kommer hjem, men vi kan ordne slik i etterkant.."
Husmora: "jo, men jeg vil gjerne at han er her, og dessuten er vi ikke interessert i denne omgang. Kan du ikke komme tilbake ved en senere anledning? (Lettere desperat etter å få vekk den brysomme mannen..)
Mannen (hissig nå): "Ja, men hvor lang tid tror du det tar? Tar du virkelig den sjansen?"
Husmora: (litt engstelig, nå..): "eh, ja."
Mannen: (stadig like hissig): "Javel, men det hadde altså ikke jeg tatt sjansen på."

Og dermed forsvant han.
Husmor tenker at dette nærmest ligner en trussel, og at evt. innbrudd eller branner det nærmeste kvartalet vil virke svært mistenkelig for å si det sånn. Makan!!

7 kommentarer:

  1. Hmmm, det var en usedvanlig frekk selger. Eller kanskje det var en innbruddstyv fordekt som alarmselger som ville inn og se...og sjekke om du har alarm. Håper da absolutt ikke det.

    SvarSlett
  2. Fysj! jeg hadde en sånn en på døra jeg også, men da Raia kom i 100 og bjeffet som besatt sa han bare : " åhh du har sånn organisk alarm, du ! ? " Gode gamle Raia. :)

    SvarSlett
  3. C-mor: håper ikke det, men syns det var litt frekt, altså..
    lg: kanskje jeg skal skaffe meg hundegneldring på boks? Tjihi!

    SvarSlett
  4. Jeg vil ikke ha alarm og bodde i et helt nytt borettslag noen år. Det hadde sikkerhetsfirmaene fått med seg. Vi hadde sikkert et par på døra i uka. Det gjorde meg ikke mindre sikker på at jeg ikke skal ha alarm...
    Men en sånn bråkete hund kunne jeg tenke meg - bare den er kosete også ;-)

    SvarSlett
  5. Han var da ikke spesilet egnet til å være selger... Vi har heller ikke alarm, jeg sa en gang at jeg kom til å skyte første innbruddstyv. Den selgeren kom ikke tilbake.

    SvarSlett
  6. Olava: ja, en hund hadde gjort seg! Men her i huset har vi for lengst innsett at tida rett og slett ikke strekker til. :=)
    Fru Storlien: enig. Helt håpløs! Skal kopiere kommentaren din når de kommer tilbake, for det gjør de heelt sikkert!!

    SvarSlett
  7. Den mannen virket usedvanlig frekk spør du meg.
    Dersom man sier at man ikke er intr. bør vel selgeren respektere det!
    Du kunne jo ha spurt ham: "jeg kjøper alarm av deg på flekken dersom du også kan selge meg en alarm som beskytter meg mot brysomme selgere slik som deg selv!
    Da er jeg redd han hadde kommet til kort... Dersom en slik alarm fantes hadde jeg vært først i køen til å anskaffe meg en sådan!

    SvarSlett

Om du vil legge igjen kommentar, men ikke har egen blogg: Velg "Navn/nettadresse" istedet for "Anonym". Skriv inn ditt eget navn eller nick, nettadresse er ikke nødvendig.

Og takk for at du kommenterer, ikke noe gjør en blogger mer fornøyd!