Når Dagbladet på nett velger å bruke tid og krefter og journalistisk dømmekraft på å lage en sak om hvorvidt Jagland sa "peace" eller "peas" i talen sin, så kjenner husmora at hun er usigelig trøtt av et mediesamfunn som er mer opptatt av å lage tabloide overskrifter enn å opplyse, være objektive og bidra til konstruktiv offentlig debatt.
Dersom det er dette dagens journalister tilegner seg i løpet av studiet, blir man ikke imponert. Enda verre er det å tenke på det nettopp er dette mediesamfunnet som ungene våre skal vokse opp i. Hvordan i all verden skal man klare å oppdra samfunnsengasjerte og kunnskapsrike barn dersom det slike oppslag som defineres som journalistikk anno 2009?
Forøvrig virker det som om Dagbladet har den store "Nå skal vi ta Jagland-dagen". Dette er slett ikke det eneste oppslaget som har vært å lese i dag. Makan.
Nå skal det sies at det kommer mye rart ut av munnen på Jagland, da... ;o) Men jeg er litt enig i at krigstyper av "Jagland glemte Michelle"-typen, kunne man latt være i dag.
SvarSlettJa, media har virkelig tatt av i dag, de har fått en gavepakke samtidig som de peker nese på han som har gitt den. Og too much! Selv ler jeg av Siv Jensen som får oppmerksomhet etter at hun kommenterte talen hans med stjerner i øynene og mente at det nok er mange SV-politikere som sitter igjen med en flau smak i munnen etter fredsprisvinner Barack Obamas fredspristale. Men da det ble kjent at han skulle få prisen tidligere i høst fryktet hun at tildelingen kunne svekke Nobelsprisens omdømme og var så mot og fornermet som hun bare klarte. Og henne er det ingen som gjør narr av. Makan!
SvarSlettTja, nå vet jeg ikke hvor nyttig det er å legge skylda på hverken journalistene eller journalistutdanningen..
SvarSlettDet ene er jo at halvparten av nettjournalistene neppe er utdanna jouranlister, det andre er at tabloidjournalistikken nok styres av helt andre mekanismer enn den enkelte journalists ønsker..
(Jeg skriver ikke om sjokoladen som "hverken smelter eller gjør deg fet" hos VG Nett fordi jeg selv mener at sjokolade er verdens viktigste ting, liksom..)
Men så lenge de tjener penger på annonser, og annonser prissettes etter antall klikk....